HR

Na panelu HGK najavljena analiza dosadašnjeg sustava poticaja

03.05.2023.

Predstavnici Fonda sudjelovali su na stručnoj raspravi „Energetski učinkovita budućnost voznog parka u RH: preduvjeti i problemi“, koja se u organizaciji Udruženja trgovine motornim vozilima održala u Hrvatskoj gospodarskoj komori.

Sudjelujući u dijelu panela na temu „Energetski učinkovita vozila i održivo gospodarenje otpadom“, načelnica Sektora za energetsku učinkovitost Fonda Maja Rajčić ocijenila je kako je dosadašnja suradnja Fonda s Hrvatskom gospodarskom komorom u provedbi programa poticanja energetski učinkovitih vozila bila jako dobra. „To pokazuju i odlični rezultati odnosno iskorištenje dodijeljenih sredstava.“ potvrdila je Rajčić, najavivši kako Fond planira nastaviti s programom, uz određene prilagodbe modela financiranja. „U izradi je detaljna stručna analiza dosadašnjeg sustava i rezultata, nakon koje ćemo dodatno optimizirati i način dodjele i postotak sufinanciranja, odnosno pojedinačne iznose poticaja".

Porast korištenja električnih vozila rezultirat će i drugačijim potrebama u vidu zbrinjavanja takvih vozila, odnosno baterija. Zvonimir Majić, načelnik Sektora za posebne kategorije otpada u Fondu složio se kako baterije svakako predstavljaju izazov za povećanje broja vozila na električni pogon. „Prvi razlog  je nedostatak specifičnih metala kojih je malo u zemljinoj kori, a skoro ih nema na području EU poput litija. Drugi je naravno zbrinjavanje otpadnih baterija. Proizvođači baterija pokušavaju razviti baterije koje će se lakše rastavljati i samim time iz njih ekstrahirati vrijedne sirovine. Tako proizvođači idu u smjeru da se baterija samo iznajmi vlasniku električnog vozila te da se otpadna baterija vrati u tvornicu kako bi se iz nje proizvela nova baterija i spriječio odlazak vrijednih sirovina na slobodno tržište.“ pojasnio je Majić, dodajući da će Hrvatska moći obrađivati baterije iz vozila koja sama proizvede.

Tajnik Udruženja trgovine motornim vozilima HGK Hrvoje Paver smatra da bi trebalo napraviti  značajnije izmjene zakonskih okvira koje bi išle na ruku kupcima električnih vozila. "Jedna od mogućnosti koje smo predlagali je povećanje ukupnog budžeta za sufinanciranje električnih vozila, a ako ne onda smanjenje iznosa sufinanciranja po vozilu. Njemačka kupce električnih vozila sufinancira s iznosom od 4.500-6.750 eura, dok smo mi u proteklom krugu natječaja nudili do 9.290 eura po vozilu. Naš prvi susjed Slovenija sufinancira s više nego upola manje - do 4500 eura po vozilu", iznio je Paver zanimljivu usporedbu.

Gordana Bursać, koja je ujedno voditeljica radne grupe u Udruženju trgovine motornim vozilima HGK, istaknula je kako autoindustrija ima izuzetno veliku ulogu u postizanju ciljeva elektromobilnosti i pohvalila suradnju s Fondom po tom pitanju.  

Panelisti su se složili kako je teško predvidjeti budućnost mobilnosti do 2035. godine, ali zasad je jasan trend povećanja korištenja električnih vozila, čak i kod zemalja koje su bogate fosilnim gorivima, poput primjerice Norveške.

Autoindustriju su zadnjih nekoliko godina kočili i poremećaji u opskrbnim lancima radi nestašice pojedinih komponenti, što je produljilo rokove isporuke vozila. Međutim u ovoj godini isporuka komponenti se stabilizirala te je ponuda sustigla potražnju, što se pozitivno odrazilo na prodajne rezultate. U EU u ožujku je isporučeno 28,8 % više vozila nego u istom periodu prošle godine, pokazuju podaci ACEA-e, EU organizacije proizvođača vozila. Josip Zaher, predsjednik županijske komore Zagreb i savjetnik predsjednika HGK za trgovinu istaknuo je da takvu situaciju bilježimo i u Hrvatskoj. „Registrirano je 13.247 novih vozila, što je za 35,7 % bolji rezultat nego u istom periodu lani. Nešto veći skok u odnosu na druge članice EU-a možemo tumačiti rekordnim predviđanjima ove turističke sezone, pa se u tom kontekstu i rent-a-car tvrtke pripremaju za sezonu i traže 'vozilo više'", kazao je Josip Zaher, predsjednik Županijske komore Zagreb i savjetnik predsjednika HGK za trgovinu.