HR

Projekt poticanja smanjenja uporabe plastičnih vrećica

Prema izvješću Svjetske organizacije za zaštitu prirode (WWF), plastika danas predstavlja 95% ukupnog otpada koji pluta našim Sredozemnim morem i taloži se na njegovim obalama, a kao i u drugim morima i oceanima, njegov velik dio čine upravo plastične vrećice.

To i ne čudi s obzirom da se procjenjuje kako se u svijetu godišnje koristi preko 500 milijardi plastičnih vrećica. Vrećice koje dobijemo ili kupimo od trgovaca u maloprodaji, obično se koriste kraće od 25 minuta, nakon čega završavaju u otpadu ili, još gore, u okolišu. Za razgradnju jedne vrećice potrebno je više od sto, pa i do petsto godina, ovisno o uvjetima u kojima se razgrađuje. Vrećice se prvo razgrađuju na manje dijelove, zatim u plastičnu prašinu, koja kontaminira ekosustave i završava u hrani i vodi.

To je jedan od razloga zašto su se u nekim zemljama ili područjima plastične vrećice potpuno izbacile iz prodaje. S prvim danom 2022. godine, i  u Republici Hrvatskoj je zabranjeno stavljanje na tržište laganih plastičnih vrećica za nošenje debljine stjenke do 50 mikrometara, koje se zbog debljine stjenke najčešće ne mogu višekratno upotrebljavati pa u značajnoj mjeri onečišćuju okoliš. Međutim, i dalje je dozvoljena upotreba vrlo laganih plastičnih vrećica za nošenje koje su tanje od 15 mikrometara i koje se koriste isključivo zbog higijenskih razloga ili koje služe kao primarna ambalaža za rasutu hranu, odnosno industrijski nezapakiranu hranu, kada to pomaže sprječavanju bacanja hrane. To su vrećice u koje u supermarketima služe za voće, povrće ili meso, a često se nalaze i pored self-check blagajni.

Cilj je informativno-edukativnih aktivnosti Fonda upoznati građane s količinom plastičnih vrećica koje svakodnevno koristimo te ih motivirati da tu količinu smanje.
U tu svrhu, provodi se projekt naziva #musthave, koji građane želi motivirati na rjeđe ili višekratno korištenje plastičnih vrećica, odnosno zamjenu plastičnih vrećica ekološki prihvatljivijim alternativama, poput košara ili platnenih ili drugih višekratnih vrećica za kupovinu.

Inicijativi Fonda pridružili su se i brojni influenceri na društvenim mrežama, koji su pod hashtagom #musthave i #zaljepsunasu ovu poruku prenijeli i svojim pratiteljima. 

Pozivamo i vas da se priključite kampanji i ne budete dio šokantne statistike.
Sljedeći put kad izlazite iz kuće, ne zaboravite svoju vrećicu!
Vrećica u torbi je svake sezone definitivni #musthave, baš kao i briga za okoliš.

 
JESTE LI ZNALI...
  • Gotovo 30 posto građana Hrvatske iz trgovine namirnice nosi u jednokratnim plastičnim vrećicama. Jeste li jedni od njih?
  • U morima diljem planeta svaki dan završi 14 milijuna tona plastičnog otpada, to je količina kao 70 tisuća plavetnih kitova!
  • 80% morskog otpada potječe s kopna, a više od polovice su plastični predmeti za jednokratnu upotrebu.
  • Zbog toga će u morima uskoro biti više plastike nego ribe. 
  • Za razgradnju jedne plastične vrećice potrebno je više od 100 godina, a i tad u okolišu ostaje mikroplastika, koja putem hranidbenih lanaca, završava i na našem tanjuru. 
  • Svaki tjedan probavimo 5 grama plastike.